ATASI MASALAH SUSAH TIDUR MALAM


Susah tidur di malam hari boleh buat kita stress dan geram! 
Betul tak....?

Badan dah penat, mata dah mengantuk tapi kenapa susah sangat nak tidur,esok mesti mengantuk dan rasa penat memanjang -sebab tak cukup tidur. 

Kurang tidur sebenarnya penyebab utama kita susah fokus pada kerja, buat kita serabut dan nak marah. Sebab itulah tidur yang cukup itu penting! Kalau tak cukup tidur......habis lah!




Di sini saya kongsikan beberapa cara/tips supaya kita mudah tidur pada waktu malam.

*    Menurut studi dari University of Pittsburgh School of Medicine, melakukan olahraga minimal 150 minit dalam seminggu boleh mengatasi masalah susah tidurmengatasi sulit tidur. Aktiviti ini boleh menstabilkan suhu tubuh manusia dan mengurangkan rasa cemas serta depress. Dan, berolahraga di siang hari membantu untuk lebih mudah terlelap.

*    Segera matikan lampu saat hendak tidur. Dalam keadaan gelap, tubuh akan mempengaruhi pembentukan hormon melatonin yang membuat kita cepat mengantuk. Kalau taknak gelap sangat, pakai lampu yang sinarnya lembut dan tenang. Hindari memilih lampu yang warnanya putih terang – seperti neon – kerana ia memiliki komponen warna biru cukup kuat yang dapat mengganggu proses tidur.

*    Switch off tv/komputer/laptop . Kesemua benda ini sama-sama memiliki komponen warna biru pada cahaya yang disebarkan, seperti lampu neon. Ia sememenagnya mengganggu jadual tidur dan sebenarnya boleh buat kita bertambah stress dengan sinaran biru itu.

*    Jika hobi membaca buku sebelum tidur, gantikan dengan bahan bacaan yang ringan dan relax.  Jangan sesekali bebankan fikiran dengan bacaan yang berat kerana ini menyebabkan otak terpaksa berfikir dan bekerja lagi! 

*   Jaga pemakanan terutamanya makan malam. Elakkan makan berlebihan, makanlah sekadar yang mampu supaya tubuh kita boleh berehat dengan baik di malam hari.

*  Amalkan pengambilan supplemen sebelum tidur. B Complex boleh mengurangkan stress kita dan menggalakkan kesihatan jantung. Manakala Vitalea pula boleh memberi kita kecerdasan otak, melegakan penghadaman dan utk pertumbuhan sel2 baru yg lebih sihat.

*      Minum air yang banyak dan sekurang2nya segelas air masak sebelum tidur.



Sekiranya anda berminat dan ingin dapatkan konsultasi percuma, bolehla hubungi saya dengan menghantar email ke zamilazahari@gmail.com ...terima kasih. InsyaAllah harga istimewa untuk anda dan semestinya FREE DELIVERY!

No comments:

Post a Comment